Procesanalyse
Bij procesanalyses wordt er systematisch gekeken naar bedrijfsprocessen. Werkzaamheden worden geanalyseerd om te zien hoe een werkproces loopt, het doel is het identificeren van verbeterpunten. Deze processen kunnen in kaart gebracht worden met flowcharts of een Value Stream Map. Bij deze analyses wordt er met name gebruik gemaakt van de Lean six Sigma methodiek.
Procesanalyse in de praktijk #1
In deze specifieke situatie verloor een zeer gespecialiseerd transportbedrijf, veel vraag naar de dienstverlening. In de nasleep van de Corona-pandemie was de markt niet meer in evenwicht en werden normale bedrijfsprocessen in de gehele markt verstoord. De normaalgesproken erg betrouwbare productie processen stonden stil, of er was erg veel haast. Hierdoor had het transportbedrijf vaak capaciteit over en werd er gezocht naar nieuwe werkzaamheden.
Om het bedrijf te helpen heb ik naar hun werkzaamheden gekeken en de markt verkend. Door alle ritten van de afgelopen twee jaar na te kijken, werd duidelijk dat er veel lege kilometers gereden werden. Terwijl er een klant met veel potentie in het hart van de lege kilometers zat. Omdat deze klant met veel potentie ook problemen had, is de overige transportcapaciteit bij dit bedrijf aangeboden. Deze capaciteit was van harte welkom en hierdoor was de overcapaciteit vrijwel direct verdwenen. Natuurlijk was dit een erg gunstige uitkomst voor het bedrijf en was dit enkel mogelijk wegens bijzondere omstandigheden in hun markt. Dankzij veel veerkracht en een goede reputatie wist het transportbedrijf deze bedreiging om te zetten in een geweldige kans.
Het benutten van deze kans heeft de efficiëntie van het bedrijf verbeterd, en het heeft er voor gezorgd dat het bedrijf verder kon groeien. Wat eerst overcapaciteit was, resulteerde in fijne contacten bij een nieuwe klant. De fijne contacten hebben vervolgens extra werk opgeleverd.
Procesanalyse in de praktijk #2
Een bedrijf dat hoogwaardige zonne-energie installaties verkocht, had het erg druk. Het was vooral heel druk met het versturen van volledig op maat gemaakte offertes waar het vervolgens te weinig akkoorden kreeg. Waren de offertes te duur? Waren de offertes anders dan de verwachting? Wilden mensen de mensen alleen een prijsindicatie? Door een klantonderzoek te doen, door de succesvolle offertes te analyseren en door in gesprek te gaan met de verkopers, ontstond er een duidelijk beeld van de kansen, krachten en verspilling. De conclusie, er werd veel energie gestoken in offertes terwijl een groot gedeelte van de aanvragers al voorzien zou zijn met een prijsindicatie en een telefonisch gesprek. Om klanten van een goede richtprijs te voorzien is er een module ontwikkelt, die op basis van een verwacht legplan, een reële richtprijs geeft. Aan de hand daarvan kon de binnendienst van het bedrijf potentiële klanten goed informeren en bij voldoende interesse vervolgafspraken inplannen.
In plaats van veel energie te stoppen in het versturen van offertes werd de kennis in het bedrijf benut om mensen goed te informeren. Dit zorgde ervoor dat er minder offertes werden verstuurd, maar meer opdrachten werden behaald. Tijdens het telefonisch contact kon een potentiële klant namelijk geïnformeerd worden over verschillen in de markt.
“In de nasleep van de corona-pandemie hadden onze klanten veel problemen met hun productieproces. Hierdoor daalde de vraag naar onze dienst en hadden wij een enorm capaciteitsoverschot. Dankzij een goede analyse van onze processen kwamen verspillingen aan het licht. Door deze verspilling als een kans te behandelen werd dit uiteindelijk de oplossing van ons capaciteitsoverschot.”
“Dankzij de goede analyse hebben we de tegenslag om kunnen zetten in groei.”
C.J. Zandbergen, Zandbergen High and Heavy
“Wij gebruiken voor onze zonne-energie installaties producten van erg hoge kwaliteit en veel interne kennis. Hierdoor zijn onze offertes duurder als de offertes van minder gespecialiseerde bedrijven. Dit heeft, bij nader inzien, ervoor gezorgd dat onze offertes niet overeenkwamen met de verwachting. Terwijl potentiële afnemers niet op de hoogte waren van de verschillen. Dankzij nieuwe inzichten kunnen wij meer gebruik maken van onze kwaliteiten en kennis beter verspreiden.”
“De nieuwe inzichten zorgen ervoor dat wij onze krachten beter benutten.”
P. Slurink, GroenOpgewekt 5.0
Advies op maat
Wij analyseren uw bedrijf gronding om ervoor te zorgen dat mogelijke oplossingen bij de bedrijfscultuur passen.
Herstructureren data
Door data te herstructureren kan uw data helder en overzichtelijk gepresenteerd worden voor betere besluitvorming.
Start met uw procesoptimalisatie
Neem vrijblijvend contact op en ontdek de mogelijkheden voor uw bedrijfsprocessen.
