Marktuitbreiding
Marktuitbreiding is voor sommige bedrijven een goede groeistrategie. Het hierbij natuurlijk met name belangrijk dat de aangeboden dienst of het aangeboden product elders ook relevant is. Om dit in kaart te brengen kan er een marktonderzoek gedaan worden, daarbij is het goed om te onderzoek welke andere voordelen er kunnen zijn. Andere voordelen kunnen bijvoorbeeld afkomstig zijn van leveranciers, zoals schaalvoordelen of mogelijk zelfs nieuwe leveranciers. Voor dat een bedrijf een nieuwe markt betreed moet er eerst een plan gemaakt worden. Hierbij zijn normaliter de huidige werkzaamheden, de strategie en het 5 krachtenmodel van Porter erg belangrijk.
Marktuitbreiding in de praktijk
Een Nederlands foodtruckplatform gericht op frietwagens wilde uitbreiden naar België omdat het in Nederland de gewenste capaciteit heeft bereikt. Om het bedrijf te helpen heb ik naar hun werkzaamheden gekeken en de Nederlandse markt en Belgische markt in kaart gebracht. Om de markten te verkennen heb ik gekeken naar de 6P’s vanuit de marketingmix. Hieruit bleek dat de prijzen in de Belgische markt hoger zijn, daarnaast zijn er een drietal grote gevestigde bedrijven. Dit drietal domineert online en zal een groot deel van het marktaandeel hebben.
Deze concurrentie is voor het Nederlandse bedrijf geen groot probleem. Het bedrijf heeft in Nederland een enorme online dominantie, hierdoor verwacht het in België ook aan te kunnen haken via het internet. Daarnaast is de hogere prijs gunstig, hierdoor is er namelijk meer marge vanuit commissie te behalen. Het lijkt, wegens de beperkte taalbarrière, een kleine stap om als Nederlandse onderneming te ondernemen in België. Toch zijn er wat betreft de cultuur en de Belgische wet en regelgeving wel degelijk verschillen. Daarnaast heeft België natuurlijk ook een Franstalig deel, Wallonië, hier is de cultuur ook anders dan in Vlaanderen. In algemene zin zijn Belgen erg beleefd, risicomijdend en conflict vermijdend, als gevolg is een ja niet altijd ja en een nee niet altijd nee.
Daarnaast zijn juridische zaken belangrijk om te bespreken, het is belangrijk om een Belgische jurist of juridisch adviseur dit te laten controleren. Bijvoorbeeld: Een samenwerkingscontract met een partnerbedrijf kan er toe leiden dat je bij het eind van de samenwerking, het partnerbedrijf moet uitkopen op basis van de bijdrage die zij hebben geleverd aan de waardevermeerdering van het bedrijf. Als er gebruik gemaakt wordt van een dienstverleningsovereenkomst is er geen sprake van deze uitkoop. Hiernaast is factureren via Peppol vanaf 1 januari 2026 verplicht.
Op basis van de marktanalyse en de bedrijfsvoering heb ik een strategie en werkplan uitgeschreven voor de Belgische markt. Dit werkplan bevatte al mijn aanbevelingen voor de bedrijfsvoering in België en kon direct gebruikt worden.
“Roy heeft ons erg goed geholpen! Door ons bedrijf eerst goed te begrijpen heeft hij een passend plan kunnen schrijven. De eerste resultaten in de Belgische markt zijn veel belovend. Wij verwachten hiermee een groot succes en zullen we Roy bij verdere uitbreidingen weer benaderen.”
“De strategie en het werkplan gaven structuur, dit zorgde voor een eenvoudige betreding van de Belgische markt..”
GLA Eijsvogels, Friet enzo Group
Advies op maat
Wij analyseren uw bedrijf gronding om ervoor te zorgen dat mogelijke oplossingen bij de bedrijfscultuur passen.
Onderzoek
Door relevante onderzoeken te doen kan een strategie en businessplan vormgegeven worden.
Start met uw uitbreiding
Neem vrijblijvend contact op en ontdek de mogelijkheden voor uw uitbreidingen.
